torsdag 19 mars 2009

Vi läser

Måste bara skriva lite om Vi:s nya tidskrift Vi läser. Skulle på konsulentträff i Hudiksvall och hade alltså en längre tågresa framför mig. Sen eftermiddag och kände mest för att slapp-läsa och hade inte fått med mig nån bok. Gick lite planlöst in Pressbyrån, där jag fick se Vi läser i ett ställ. Femtionio spänn - kunde jag fått en pocketbock för, men i alla fall.
Ägnade sen ett par timmar och två styckbitar choklad åt att lustläsa artiklar om Fay Weldon, Zafrons Barcelona, om bokkollo om en alldeles underbar bokhandel i Paris där författare och andra sover över ibland, om semikolon, om vackra pennor om författarhundar - i SJ:s bästa påfund: Tyst vagn. Visst en ganska ytlig blandning, inte så fördjupande artiklar, kanske lite månadsmagasinsstuk. Men jag gillar den här blandingen ändå. Likaväl som man kan läsa deckare eller sorgesamma snyfthistorier som avkoppling kan man läsa lite ytligt bokprat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar