söndag 1 mars 2009

Att läsa blogg eller att jobba?

Under många av mina år som barnbibliotekarie var det en stor fråga om man fick läsa böcker på arbetstid eller inte. Under mina första år som konsulent kunde jag av förbipasserande kollegor få kommentarer som "sitter du och surfar" eller "sånt hinner inte vi på arbetstid" om jag hade Internet uppe på datorn.
Nu har jag noterat när jag har pratat med en del bibliotekarier, likaså sett av ett par av kommentarerna till mina inlägg om bloggande att det är en hel del som inte får eller tror att man inte får läsa bloggar på arbetstid. Eller också upplever man att man gör något som egentligen hör till fritiden eller att bloggar inte är vederhäftig information. Säkert är det också många som har samma inställning till Facebook, Twitter m.m. som jag upplever som utmärkta arbets- och kommunikationsredskap. Omvärldsbevakning och kommunikation är viktigt för alla bibliotek inte bara länsbibliotek!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar