torsdag 5 mars 2009

Socialt nätverkande skribenter

En kollega berättade från Bildanätverkets konferens som hölls i Garaget i Malmö i förra veckan. Det jag särskilt fastande för var svaret på en fråga som ställdes om framtidens bibliotekariekompetens: en socialt nätverkande skribent.

Det är en fråga jag funderat en hel del över och jag har kommit fram till samma svar. Förutom en vägledande funktion, tror jag att skrivande kommer att utgöra en ganska stor del av vårt arbete. Vi kommer att synas mindre i det fysiska biblioteket och ägna oss mer åt det virtuella. Vi kommer att arbeta mer med webb, bloggar och sociala nätverk och digitala företeelser som ännu inte finns.

Det fysiska biblioteket blir ett komplement till det virtuella i stället för tvärtom. Det fysiska biblioteket blir en "extension" av det virtuella, en tilläggstjänst. Utöver att kunna ladda ner medier via biblioteket eller använda olika virtuella tjänster, kan du få en bok i pappersform, delta i någon form av programverksamhet eller få ett personligt möte med en bibliotekarie.

Jag tror inte obemannade bibliotek blir så intressanta i framtiden. Antingen väljer man det virtuella eller också går man till ett fysiskt bibliotek för att möta och kommunicera med en bibliotekarie, någon annan personal eller besökare. Jag tror kanske inte att just traditionella bibliotekarier har en så lysande framtidsutsikter som nyligen förutspåtts. I så fall måste bibliotekarieutbildningen anpassas till framtidens bibliotek, men jag håller det för sannolikt att biblioteken över lag kommer att bemannas av flera olika professioner.

Och hur långt fram i tiden ligger detta? Tio år kanske. Till en del är vi redan där.

3 kommentarer:

  1. Vad intressant att vända på resonemanget! Jag tror det är väldigt få biblioteksmedarbetare som tänker så.

    "Det fysiska biblioteket blir ett komplement till det virtuella i stället för tvärtom. Det fysiska biblioteket blir en "extension" av det virtuella, en tilläggstjänst."
    "Jag tror inte obemannade bibliotek blir så intressanta i framtiden. Antingen väljer man det virtuella eller också går man till ett fysiskt bibliotek för att möta och kommunicera med en bibliotekarie, någon annan personal eller besökare."

    Det här bode vi verkligen diskutera mycket bredare i biblioteksvärlden.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Intressant att du tror att biblioteken kommer bemannas av flera olika professioner i framtiden! Jag tänker att besökare har andra förväntningar på en stimulerande mötesplats. Och jag tror du har helt rätt. Inte bara med att det kommer behövas ny kompetens utan också nya metoder, som jag tycker du är inne på, att locka och tillgängliggöra alla litterära skatter. Handlar det inte i grund och botten om bemötande?

    Jag arbetar på historiska museet i Stockholm och tycker bibliotek och museum har flera gemensamma nämnare. Har inte kommit så långt i mina tankar kring samarbete med bibliotek, men det känns som vi skulle kunna hjälpas åt i vissa frågor.

    hälsar Tomas
    olssonbrev@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Visst har bibliotek och museer mycket gemensamt. Bl.a.kan vi lära mycket av hur museipedagoger jobbar med samlingarna både virtuellt och fysiskt. Jag har hämtat mycket inspiration från museivärlden i projekt jag jobbat med inom barnbiblioteksverksamhet.

    SvaraRadera