Ny teknik - ny publik?
Johnny Lindqvist, som står bakom bloggen Dist höll ett av föredragen på Ung 3.0. Dist handlar om unga -Young Thinking.
Några reflektioner över det han sa:
Vi måste förstå ungdomar och deras medievanor för att kunna nå dem. Vi bibliotekarier som inte är så unga längre måste tänka oss för så att vi inte baserar våra upplevelser av vad ungdomar gör på det vi upplevde i vår ungdom. Beteendet hos ungdomar är det samma under olika tider, men arenorna skiftar. Enligt Lindqvist är det 61 % av ungdomar i Sverige som uppger att det första de gör när de kommer hem från skolan är att koppla upp sig mot nätet. 42% säger att kolla mobilen är det första och det sista man gör på dagen.
När vi vill nå ungdomar måste vi fråga oss:
Vad är det vi säger? Vad är konceptet bakom det vi vill säga?
Vilken kanal ska vi använda? Kanske inte de bredaste kanalerna, utan de där de som vi vill nå finns.
Vem är det som talar? Vilken röst behöver vi för att vara trovärdiga?
Ny teknik och en ny plattform medför inte automatiskt en ny publik. Kanske ska vi lyfta in vårt budskap på redan befintliga plattformar i stället för att skapa nya?
Nöjda kunder är ju alltid de bästa marknadsförarna. Kan vi få ungdomar att berätta inspirerande berättelser om vårt varumärke?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar