onsdag 25 mars 2009

Om datorspel som läranderesurs

En valbar session jag valde i konferensen Ung 3.0 handlade om datorspel. Magnus Sandberg, lärare vid Stovner vidergående skole, visade på hur han använder datorspelet Global conflicts i undervisningen. Det finns i två varianter: Palestina och Latin America. Det är ett slags rollspel, där man ställs inför en rad etiska val, som också påverkar det fortsatta spelet. Eleverna får uppgifter, knutna till spelet som t.ex. att förklara motiv och handlingar hos de karaktärer man mött.

Han menar att Latin Amerika att lättare att använda, eftersom Mellanösternproblematiken är svårare och många elever har bindningar till ena eller andra sidan.
Magnus menar att spelen ger inte en färdig bild av en konflikt som läroboken ofta gör. Nu får eleverna komma fram till en egen slutsats.

En nackdel med denna typ av spel är att det inte investeras så mycket i denna genre. Han framhåller Civilsation som ett användbart spel och GTA 4 som ett bra exempel på strategier och att ta etiska ställningstaganden. Dock rekommenderar han inte detta spel i undervisningen.

Han menar att det finns en stor potential i datorspel och lärande. Men inte som ett alibi för spel. Spel är en egen kultur och lärande är en sak i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar