tisdag 17 februari 2009

Vem läser biblioteksbloggar?

Det är en viss skillnad på biblioteksbloggar och bloggar som omvärldsbevakar ur bibliotekssynvinkel. Biblioteksbloggar i allmänhet handlar till största delen om litteratur eller annan media eller om evenemang på biblioteket och har allmänheten som målgrupp. Andra bloggar med biblioteksanknytning kan vara mer personliga, handla om arbetet, brukarna eller livet i största allmänhet. Omvärldsbevakningsbloggarna har främst bibliotekarier och politiker som sina målgrupper.

Länsbibliotek Jönköpings blogg boomerang har länets kommuners bibliotek, landstings- och kommunpolitiker och i någon mån länsbibliotekskollegor som målgrupp. Som jag skrev i förra inlägget funderar vi kring bloggens funktion och läsare. Med denna snäva målgrupp förväntar vi oss inte någon jättetillstömning av läsare. Men eftersom vi tagit bort vår aktuelltsida från webbplatsen och ersatt den med bloggen skulle man ju hoppas på ett större intresse att ta del av innehållet.En idé jag hade när vi skulle inordnas under ett webbverktyg vi själva inte valt, var att vi skulle ersätta webbsidan med en blogg. Men så djärva var vi inte.

Vårt första försök med en gästbloggare gav en tredubbling av besöken. Nu har vi gått tillbaka igen, fast kanske inte riktigt till samma nivå som förut. Det är svårt att säga efter en vecka. Man kan fråga sig varför besökarna ökade nu. Vilka var de som besökte bloggen? Värnamo bibliotek? Kulturnämnden i Värnamo? Besökare som länkats över från gästbloggarens egen blogg? Eller var inehållet nu så mångsidigt och intressant att besökare återkom och var nyfikna på vad Raymond skulle skriva den här dagen?

Vem läser omvärldsbloggar för bibliotek? Läser bibliotekarier i allmänhet sådana? Eller är det roligare att läsa om böcker? Har man tid att läsa bloggar? Får/kan man göra det på arbetstid? Är det främst bibliotekarier som själva bloggar som läser? Eller som i varje fall kommenterar? Det ser i alla fall ut så av kommentarerna att döma på min egen blogg. Anna-Stina Axelsson skriver i en kommentar till förra inlägget att Biblioteksbloggen inte har fler än 172 besök/dag. Den räknar jag ju ändå som ett slags officiell, nationell biblioteksblogg som alla bibloteksanställda borde känna till och besöka dagligen. Trots all marknadsföring verkar det inte som om "alla" känner till den.

Länsbiblioteket feedar ju boomerang till startsidan så man kan i alla fall läsa en bit av ett inlägg utan att gå in på bloggen. Många kanske nöjer sig med det.

Sen läser ju inte bara bibliotekarier bloggen för att ta del av något nytt. Många gamla inlägg läses faktiskt. Då är det ofta något "matnyttigt" som hittats via Google. Det mest lästa inlägget på boomerang är faktiskt ett inlägg om engelskt lexikon. Det mest lästa inlägget på denna blogg är Besök Pradomuseet via Google Earth. Nyttoinlägg som gratis mp3böcker på engelska är också ett mycket besökt inlägg.

Hur läses bloggarna om bibliotek?
Jag skulle vilja veta varför du läste det här!

5 kommentarer:

  1. Jag läste inlägget därför att det skymtade till på Bibl Feed :-)

    SvaraRadera
  2. Jag läser den här och andra (biblioteks-)bloggar för att hänga med i vad som händer i biblioteksvärlden och för att jag inte kan låta bli...blir något av ett gift när man väl börjat. Lika viktigt som att hänga med och läsa ny litteratur och ett snabbt sätt att hålla sig informerad. Kanske man skulle prova att viss aktuell information bara finns på bloggen, så att man absolut måste gå in där och kolla och på så sätt få upp ögonen för bloggarnas underbara värld...?/Åsa Storck

    SvaraRadera
  3. Jag hittade ditt nya inlägg via Biblioteksbloggens bevakning på Netvibes!

    Jag tror att de som läser omvärldsbevakningsbloggar på biblioteksområdet till största delen är sådana som själva bloggar om saken i någon mån.

    Sedan finns det de som är intresserade, men ännu inte riktigt kommit sig för att börja blogga. De läser många olika bloggar varav dessa biblioteksbloggar är en liten del.

    Så tror jag!

    Jag önskar det vore så som Lina Y så kritiskt skriver om Biblioteksbloggen att om den ryckte upp sig och blev mer interaktiv så skulle den bli mer intressant för bibliotekarier att läsa. Dessvärre tror jag inte att särdeles många bibliotekarier själva efterfrågar denna interaktivitet. Men det skulle inte vara fel att prova.

    SvaraRadera
  4. Precis som Åsa läser jag din och andra biblioteksbloggar för att ta del av nyheter, idéer och diskussioner i biblioteksvärlden.

    Eftersom det har gett mig så enormt mycket har jag svårt att förstå att inte alla gör likadant :-) Tyvärr tror jag att bloggar fortfarande, i stor utsträckning, förknippas med fritidsläsning – dagböcker, mode och liknande. Det är ju framför allt dessa som uppmärksammas i gammelmedia.

    Jag tror nog också på att använda bloggen för en del "exklusiv" information och dessutom flagga för det i alla möjliga andra sammanhang. Man får nog stå ut med att vara lite tjatig här.

    SvaraRadera
  5. Sen kommentar möjligen, men jag fann din/er blogg för första gången idag. Jag är illustratör och bokomslagsformivare. Och jag bloggar själv på två språk - svenska och engelska.

    Mycket som skrivs på en blogg kan vara av mindre intresse. Jag upptäcker exemplevis om att när jag som illustratör skriver om mina verktyg grafiska programmen CorelDRAW, Photo-Paint och Wacom ritplatta, så får jag via google, yahoo och andra ställen, en hel del besökare. Och då jag skriver på två språk, och ofta om samma ämnen, så får jag en hel del besök utomlands ifån.

    Jag tror att läsare kommer av olika skäl. Om ämnena inte är intressanta nog för en större krets, då viker folk bort.

    Jag tror också att utseendet på ens blogg är viktigt. Exempelvis er egen blogg tycker jag själv är alldeles för sparsmakad. Och använder en alldeles för gammal mall från blogger. Jag tycker ni borde uppdatera er grafiska mall på bloggen.

    Såg att du nu flyttat din blogg till wordpress. Samma sak gäller där - använd en spännande mall. Jobba med bilder och grafiska element. Gör det visuella intrycket intressant och tilltalande. Bilder är viktiga, även för en språkmänniska.

    Lycka till med bloggandet.

    Stefan Lindblad
    http://stefanlindblad.blogspot.com/

    SvaraRadera