måndag 23 februari 2009

Vardagen tar över

Jag har gjort en liten, högst ovetenskaplig undersökning av läsandet av biblioteksbloggar. Det tycks som om den genomsnittlige bibliotekarien inte läser biblioteksbloggar särskilt ofta. Det blir inte av, det är nåt man tänkt göra sen, mycket annat kommer i vägen. När man sitter i upplysningen är det databaser, bibliotekskataloger eller inköpskällor man använder förutom Google förstås. Kanske associerar man också bloggar med något mindre viktigt, inte så informativt.

Jag sitter med ett annat perspektiv än bibliotekarien på golvet. Det ingår i mitt uppdrag att omvärldsbevaka, att vidarebefordra det jag tror är av intresse för eller av vikt för bibliotekens utveckling. Privat skruvar jag det lite till och bloggar ibland om sånt som kanske inte känns relevant för så många andra än de som delar mitt intresse för Bibliotek 2.0 och socialt nätverkande.

Jag undrar hur mycket hinner/tar man sig tid till/har man i uppdrag att omvärldsbevaka när man jobbar på ett "vanligt" bibliotek? Hur mycket kontakt har man med andra bibliotek? Hur mycket erfarenheter utbyter man bibliotek emellan? Hur mycket är man villig att bjuda på idéer och erfarenheter man gjort?
Varifrån hämtar man impulser till nytänkande? Eller gör man bara mer av samma sak när man tror att man gör nåt nytt?
Hur många använder sig av RSS-läsare? Själv vet jag inte hur jag skulle klara mig utan den funktionen.

Bloggar är inte den allenarådande vägen att skaffa sig information, men man kan ställa sig frågan om länsbiblioteket gjorde rätt när vi ersatte aktuelltsidan med en blogg. Jag vill tro det.

Den 5 maj ska Länsbibliotek Jönköping ha en introduktions/inspirationsdag om webb 2.0 och till hösten ska vi sätta igång en utbildning för personal på biblioteken typ 23 saker, fast i mindre skala och med olika nivåer - ungefär som PIM-utbildningen inom skolan. Jag hoppas biblioteken kommer att tycka att detta är kul och användbart.

6 kommentarer:

  1. Jätteintressant, Lo! Jag har precis samma funderingar som du. Tror inte att "den genomsnittliga" bibliotekarien läser bloggar alls faktiskt. Sedan har vi en grupp bibliotekspersonal som är väldigt aktiv i bloggosfären, men de är få.

    Bloggar och omvärldsbevakning hör ihop. Det handlar om att se utanför det egna bibliotekets fyra väggar. Men jag tror inte det är så enkelt som att man "inte har tid" (även om det kna vara en faktor i sammanhanget), det handlar också om brist på intresse och motivation. Och kunskap.

    Om man inte har den egna drivkraften, så är det något som t ex en bibliotekschef behöver driva i personalgruppen. En personalgrupp som blickar utåt och knyter nya kontakter utanför biblioteket är en väldigt värdefull grupp!

    Skulle vara intressant att ta del av din "ovetenskapliga" undersökning!

    Vi kommer göra en undersökning av Biblioteksbloggens användare och icke-användare. Trots de låga besökssiffrorna är det ändå den mest besökta bloggen på biblioteksområdet, enligt listningarna på bloggportalerna. Och vi delar gärna med oss av resultatet.

    SvaraRadera
  2. För mig som är ensam skolbibliotekarie betyder bloggar mycket. Det är där jag hör någon diskutera ämnen som är viktigare för mig än det lärarna har gemensamt.

    Bloggläsning är perfekt för de små pauser som uppstår under dagen. Däremot kommenterar jag sällan. Helt enkelt för att det kan se ut som att jag nöjessurfar snarare än jobbar om jag lämnar Google Reader.

    SvaraRadera
  3. Det är ju också ett problem. Att inte kunna läsa bloggar för att det ser ut som man inte jobbar. Jag hoppas att vi genom våra utbildningar kan ge sådant som bloggar, Facebook m.m. en status som arbetsredskap. Själv använder jag t.ex. Facebook en hel del i jobbet. Det är där jag t.ex. kommunicerar med föreläsare vi ska anlita. Man får också mycket uppslag och ideer till verksamhet genom vänners aktivitet och kommentarer, länktips, filmklipp etc.

    SvaraRadera
  4. Efter samtalet med dig tog jag mig en titt på just din blogg och läste hela inlägget fast jag sitter i disken. För mig fungerar det att uppmana, prata säga till, påminna,...
    Ser fram emot både studiedagen och utbildningen.

    SvaraRadera
  5. Jag uppskattar att du tog dig tid att läsa och att också kommentera!

    SvaraRadera
  6. Jag är en sk "vanlig" bibliotekarie och en sådan som befinner sig på "golvet". Jag tror att en av anledningarna till att biblioteksbloggar inte läses så mycket beror på att det fortfarande inte känns riktigt "tillåtet". Att man är lite rädd att arbetskompisarna ska tro att man sitter och "slösurfar" i lånedisken. Jag tror att det är viktigt att bibliotekschefer, länsbibliotek och andra högre upp i "hierarkin" refererar till bloggar som ett värdefullt arbetsredskap. Och som någon här också säger "En personalgrupp som blickar utåt och knyter nya kontakter utanför biblioteket är en väldigt värdefull grupp!" Detta håller jag helt med om.

    SvaraRadera