lördag 21 februari 2009

"Biblioteket räddade mitt liv"

Norska Dagladet.no har en artikelserie om bibliotek - lovprisningar över biblioteket som räddade ängel ur en tråkig barndom, ett himmelrike. Man kan också rösta fram Norges bästa bibliotek.

Inte oväntat är det det traditionella biblioteket som beskrivs som det perfekta biblioteket med återkopplingar till barndomens bibliotek och doften av böcker. Men det som bidrar till de postiva minnena av biblioteket är ofta bibliotekarien, som vän, som livräddare, som den som kan svara på frågor man inte vet hur man ska formulera.


- Den perfekte bibliotekar er et menneske, gjerne en mann (!), som gløder mer for bøker og litteraturformidling enn for de noe gammelmodige søkesystemene innenfor bibliotekfaget.

- En som er hjelpsom, blid og dyktig.

- Den perfekte bibliotekar er så kvalitetsbevisst at hun ser forskjell på en Trabant og en Mercedes og på Jan Guillou og Inger Christensen.

—Bør vite hvilken bok eller forfatter jeg snakker om selv om jeg ikke husker navn eller titler.

3 kommentarer:

  1. Singapores biblioteksstyrelse körde en liknande kampanj 2007, "så ändrade biblioteket mitt liv", jag har skrivit om det här: http://bibliobuster.wordpress.com/2007/11/09/sa-andrade-biblioteket-mitt-liv/
    Kampanjer åt det här hållet tror jag det fanns flera förra året under Library Lovers, "Därför älskar jag bibliotek". Eller, det kanske inte är samma sak, när jag tänker efter...

    SvaraRadera
  2. Tack för bra länk. Lånat och länkat på Folkhögskolebibliotekens blogg som du gärna får lägga till på din lista. / cgg

    SvaraRadera
  3. Nu är Folkhögskolebiblioteken med i min bloggroll!

    SvaraRadera