lördag 28 februari 2009

Exemplet Gnosjö

Gnosjö bibliotek är ett relativt litet bibliotek i en relativt liten kommun med ca 10 000 inv. Under 2008 ökade antalet lån med nästan 10 % mot föregående år. I Åsenhöga, en av de mindre tätorterna inom kommunen, ökade lånen med ca 60 %.
Bibliotekschefen, Annika Wernborg, upplever att biblioteket har ett gott anseende, man har ett gott förtroendekapital hos invånarna. Annika tror också att bibliotekets utåtriktade satsningar som bokcaféer och litterära bufféer i samarbete med en resaturang i huset fungerar som en magnet för nya besökare.
Biblioteket inbjuder låntagarna att komma med uställningsidéer. Nyligen har man haft en mycket uppskattad och besökt 70-tals nostalgiutställning, där besökare fick bidra med föremål.
Jag tror Annika gör helt rätt med sin satsning. Mycket program på biblioteket är betydelsefullt i en kommun där det inte finns så stort utbud av annan kultur, där kommunikationerna till större orter inte är de bästa. Men även i större kommuner är det viktigt att det händer saker på biblioteket - gärna med litterär anknytning, men också oväntade.
Visst har flera bibliotek i länet en bra programverksamhet. Men jag tycker Gnosjö är ett bra exempel på att man kan ha en bra verksamhet även om det är ett litet bibliotek med inte så stora resurser.

Sen måste jag framhålla ett annat bibliotek som jag gillar när det gäller deras programverksamhet. Det är Högsbo bibliotek, ett av biblioteken inom Göteborgs kommun. Jag har aldrig varit på det biblioteket, har ingen aning om hur stor det är men varje vecka får jag inbjudningar till arrangemang eller till bibliotekarierna Elin och Siskas veckotips eftersom jag är vän med biblioteket på Facebook.
Högsbo biblioteks blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar