tisdag 23 september 2008

Det "skranklösa" biblioteket

Norska Bok og Bibliotek skriver om det "skrankeløse bibliotek" eller disklösa biblioteket som ska finnas eller kommer att finnas i Kongsberg. Nu har jag hänvisat både till det boklösa, det hyllösa och nu det disklösa biblioteket. Vi kanske inte ska prata så mycket om att biblioteket är "-löst" eller utan någonting. Är det att man tar bort någonting som förändrar biblioteket? Visst är de här biblioteken som testar spännande, men att vara "-löst" kanske i längden blir lite väl negativt? Att som Kibæks bibliotek kalla sig för ett "oplevelsesorienteret bibliotek" låter mera positivt!

2 kommentarer:

  1. Ja jag tänker också att det blir som att allt vi gör är fel. En självpåtagen biktroll i värsta vänstersekteristiska andan.

    Dock fortsätter även jag att tala om bibliotek utan larmbågar och informationsdiskar eftersom jag vill ha öppenhet och möten. Ja kanske är det så simpelt? Att många i biblioteksvärlden känner att biblioteket stelnat i en struktur som man vill bryta. Hur livaktig har debatten varit "förut". Jag är nog ganska historielös men gissar att det ökade intresset för biblioteks- och informationsvetenskap ökar tempot.

    SvaraRadera
  2. Jag är för alla som vågar testa utan hyllor, utan diskar. Vad som i längden känns lite negativt är att bara framhålla det man tar bort. Bättre tycker jag att framhålla hur bra det kan bli om man vågar tänka tvärtom, helt nytt.

    SvaraRadera