onsdag 12 november 2008

Tidsresor


Idag har jag deltagit i ett seminarium om tidsresor, anordnat av Jönköpings läns museum i samarbete med Kultur för barn och unga i Jönköpings län. Britt-Marie Borgström från Jamtli i Östersund och Ebbe Westergren från Kalmar läns museum berättade inspirerande om pedagogiken kring tidsresor. Båda dessa museer började oberoende av varandra för ett tjugotal år sen utarbeta ett koncept kring Tidsresor. Man har inte gjort så stor marknadsföring, men efterfrågan har ändå blivit väldigt stor. Ebbe Westergren och Kalmar läns museum har också fått sprida pedagogiken internationellt i ett flertal länder, bl.a. i Sydafrika, Minnesota och New Mexico i USA.


Var vi än är finns det historiska perspektivet. I Tidsresan ger platsen den unika upplevelsen. Därför görs tidsrsor på plats i olika miljöer. Det som hände vid en viss tidpunkt på den här platsen kan alltid relateras till vad som händer idag. Tidsresor ger historiska perspektiv, kunskap och förståelse och lokal identitet - skapar reflektion. Man använder aktuella frågeställningar - Key Questions i varje tidsresa.


Kalmar läns museum skapar tidsresor på efterfrågan. Men en tidsresa är inte något man genomför med kort varsel. Minst ett års förberedelser behövs. Ebbe Westergren talar om sju steg:


  1. Välj lämplig kulturmiljö

  2. Ta fram historisk kunskap

  3. Läsa landskapet

  4. Kompetensutveckling i teori och praktik

  5. Undervisning i skolan

  6. Tidsresor genomförs

  7. Utvärdering

Ebbe Westergren visade exempel på ett regionalt läromedel om Åland. Varför gör inget ett regionalt läromedel om Småland, undrar han. ABM-portalen tänker jag!


Vi fick också praktiskt testa en minitidsresa. På grund av omständigheterna tyvärr inomhus (jag har rest med Ebbe tidigare- till järnåldern utomhus i en ekbacke utanför Vimmerby). Genom ett pedagogiskt grepp befann vi oss i eftermiddags på Södra Bruket vid Degerhamn en dag i november år 1900. Vi kläddes i tidsenliga kläder och jag tilldelades rollen Amanda Nilsson, hustru till den socialistiske agitatorn Anton Nilsson. Jag måste säga att jag levde in mig i rollen och blev nästan förbaskad på kollegan som inte ville lyssna till mitt agiterande om fackföreningar.


Detta sättet att sprida kunskap om vårt kulturarv och vår historia känns så naturligt att blir förvånad över att inte alla museer, alla skolor använder sig av den här pedagogiken. Man hade gjort jämförelser mellan klasser som fått göra en tidsresa med klasser som lärt sig på traditionellt sätt. De som gjort tidsresan visade på prov som de sedan gjorde att de lärt sig mer fakta. Vem trodde något annat?


Man talade inte så mycket om bibliotek här. Men biblioteken spelar naturligtvis en stor roll när det gäller förberedelsearbetet. Och varför skulle inte bibliotek kunna vara medarrangörer på tidsresor? Kanske t.o.m. göra en tidsresa till ett gammalt ABF- eller IOGT-bibliotek?

Jag ska väl tillägga att Jönköpings läns museum också gör tidsresor.


(Bilden är tagen vid Töllstorps industrimuseum, Gnosjö kommun)

1 kommentar:

  1. Hej!

    Terra Scaniae är ju ett fint exempel på regionalt läromedel!
    Kolla här:
    http://www.ts.skane.se

    hälsningar Åsa Storck

    SvaraRadera