tisdag 11 november 2008

Bloggtrötthet?

Jag läste just en artikel på Wired - Twitter, Flickr, Facebook Make Blogs Look So 2004. Bloggande ersätts mer och mer av socialt nätverkande. Många släcker ner sina privata bloggar. Det är ingen idé att lägga ner tid på att sitta och fila på bloggposter och hitta sätt att få läsare. Bloggosfären är översvämmad av skräp.

Jag använder Twitter, Flickr och Facebook, men jag läser fortfarande bloggar och skriver själv när jag tycker jag har något att skriva om. Något jag själv reflekterar över. Men jag tycker mig ha sett en nedgång även bland bibliotekariebloggarna. Inläggen kommer inte lika ofta som för ett tag sen. Beror det på att man är mer aktiv på andra ställen ?- Facebook t.ex. Eller har man tröttnat på att omvärldsbevaka. Eller händer det inte så mycket nu som det inte redan är skrivet mycket om?

Jag gillar bloggar. Idag finns det ju många möjligheter att hotta upp dem - om man tid eller kunskap. Genom bloggar når man i alla fall en del som man inte skulle nå enbart via Facebook eller något annat socialt nätverk.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också bloggar – är kanske gammaldags ;-) men jag uppskattar möjligheten till fördjupning, att inte allt måste vara så snabbt tänkt och nerskrivet. Twitter/facebook och bloggar är bra för olika saker helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Att man bloggar mindre handlar förmodligen om tidskonkurrens, för i övrigt är det ju helt olika saker att nätverka och att blogga :) För min del handlar bloggandet om ett skrivbehov, medan Facebookandet om att utforska sociala nätverk för biblioteken och att ha ett samlat ställe för sina vänner och kontakter. Twitter har jag ännu inte börjat med, och förmodligen kommer jag inte att göra det heller.

    Flickr är ett superbra ställe at förvara bilder och dessutom se andras. Det känns svårt att ställa olika funktioner mot varandra.

    SvaraRadera