torsdag 19 april 2007

Ungdomsbiblioteket 2.0


När jag var på studieresa bl.a. till Charlotte Public Library och ImaginOn i North Carolina, blev jag mycket imponerad av deras arbete med ungdomar. De använde webben och bibliotekets resurser för att möta ungdomarna där de är. Med webben menar jag då inte bibliotekets egen webbsida enbart. Den tror jag inte ungdomarna använde sig av så mycket, utan MySpace, Youtube, Second Life. Man poddar ut ljud och bild. Det finns chat och information av olika slag. Just nu kan man spela in röstmeddelanden om man vill säga något om dödsskjutningarna vid Virginia Tech. Dessa kan man sedan lägga på sin egen Myspacesida om man vill. Biblioteket lämnar också förslag på böcker man kan läsa för att bearbeta det som hänt.
Just nu har ImaginOn 1035 vänner!

ImaginOn är inte ensamt bibliotek på Myspace. På Library Sucess - a best practice Wiki, finns bl.a. en lista över Library 2.0 Services to Teens - Best practices Här finns bl.a. en lista på bibliotek (mest amerikanska) som finns på Myspace. Här finns förslag på bloggar för ungdom, wikis m.m. Ett rikhaltigt material att lära sig av!

I Charlotte var det helt naturligt att arbeta på det här sättet. Jag är övertygad om att vi måste fundera över mer på hur vi vill möta och nå ungdomarna i våra kommuner. Platsar biblioteket i deras värld?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar