Att vara där användarna är
Norrköpings stadsbibliotek berättar i sitt senaste nyhetsbrev att man lagt ut videosnuttar med boktips på MySpace, LunarStorm och YouTube. Man säger att man var rädda för att deras boktips skulle drunkna bland över 100 miljoner andra klipp. Men det har visat sig att boktipsen har öppnats fler gånger från Youtube än från deras egen hemsida.
Norrköping är kända för att ligga i framkant och för att testa olika sätt att nå ut till sina kunder. Jag tror att de här är helt rätt ute. På samma sätt tänker man i Danmark t.ex. när det gäller frågetjänsten Need2Know som på prov integreras med MSN och många amerikanska bibliotek har egna sidor på Myspace och använder sig flitigt av t.ex. Youtube, Second Life och Flickr.
Frågan är hur ska biblioteken utforma sina hemsidor för att de ska vara attraktiva att besöka. - Behövs de eller ska biblioteken främst satsa på att finnas i diverse communitites? Eller både och? Eller kanske allt i ett gränssnitt?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar