lördag 21 april 2007

Motivation för läsinlärning

En avhandling, Sju barn lär sig läsa och skriva, som nyligen lades fram av Carin Fast vid Pedagogiska Institutionen vid Uppsala universitet, visar att barn ofta utvecklar sin läsförmåga långt före skolstarten via datorspel, Pokemonkort, leksakskataloger och TV. Men förskolan och skolan är dåliga på att ta tillvara de kunskaper barnen har med sig.

Hon har också sett att barnen i stor utsträckning delar sitt engagemang för populärkulturella texter med andra barn oavsett kulturell eller ekonomisk bakgrund.

När jag var liten fanns inte mycket av sådan populärkultur. Men jag lärde mig läsa när jag var fyra. Bokstäverna lärde jag från sidan på en mangel. där det stod J P Lundströms Mekaniska Verkstad med upphöjda förgyllda bokstäver. Jag brukade sitta uppkrupen på arbetsbänken i köket där mamma manglade. När jag lärt mig bokstäverna var det FIB:s Gyllene böcker jag gav mig på och Min Skattkammare.
Mitt första barnbarn lärde sig läsa vid tre med hjälp av bokstavskort och ordbilder. Detta var något han tyckte var väldigt kul. Lite senare läste han också rubriker och andra texter på barnfilmer och barnprogram på TV. Visst har motivationen stor betydelse och att man har kul när man lär sig läsa!

Hur kan vi bidra till denna motivation på biblioteken? Hitta så lockande texter att barn får ett driv att lära sig läsa? Och att fortsätta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar