onsdag 19 september 2007

Alla dessa bloggar

Jag brukar läsa Metro gåendes från tågstationen till jobbet, så det blir oftast en ganska ytlig läsning. Ibland fastnar jag för någon artikel, som jag läser lite närmare. Idag såg jag att tidningen gjort en undersökning angående svenskarnas bloggvanor. Enligt denna svarar 21% i ålderskategorien 18-24 år att man bloggar. Var fjärde läsare uppger att de regelbundet läser bloggar. Totalt är det 55% som har en blogg. Jag själv är ju en av dem, men hör till de ynka 6% som är 45+. Nanok Bie, Metros Internetreporter spår att det här bara är en början och det tror jag också. Men vem ska läsa alla bloggar? Hur många privata bloggar har egentligen ett intresse utanför den närmaste kretsen? Men det kanske är gott nog? Ett sätt att kommunicera, hålla kontakt.

Metro betalar dem som bloggar genom dem - 3 öre per sidvisning. Men för att börja få pengar utbetalda måste man komma upp i 5000 sidvisningar under en månad. Hur många gör det?

Hur orka med att kolla alla bloggar? Jag har i alla fall sorterat in RSS-föden till de bloggar jag tycker är intressanta inom olika kategorier på Netvibes. Smidigt tycker jag. Då kan man scanna sidan och se om det blivit några nya intressanta inlägg. Pageflakes fungerar på ungefär samma sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar