fredag 20 juni 2008

Hopp för framtiden

Jag blev så glad när jag fick ett mail från en av bibliotekarierna i länet. Hon efterlyser en kurs i stil med 23 saker som bl.a. Stockholm stadsbibliotek kör. I snart två år har detta legat på mitt hjärta, men jag har inte känt att det funnits någon respons för detta ute länet än. Men som hon skriver:
"Det pågår ju en debatt om detta i biblioteksvärlden på nätet, där enliten grupp är väldigt aktiv och gör sina röster hörda och man inte hör mycket av resten = den stora delen av biblioteksanställda som harvar på med sitt och inte riktigt orkar/hinner/vill ta itu med allt det nya. "
Nästan varenda dag funderar jag över hur det ska gå för biblioteken, skriver hon. Är bibliotekarier en utrotningshotad art?

Visst finns det ett berättigande för biblioteken i framtiden, men vi måste dra upp huvudet ur sanden/sluta vara vända inåt i våra organisationer. Öppna fönstren och se vad som händer därute. Biblioteken kommer aldrig mer att vara det de varit. Bilden av det traditionella biblioteket hör arkiven till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar