fredag 4 maj 2007

Ett besök i Second Life


Läste på Ung Kommunikations blogg att de i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och Nätverket SIP byggt upp ett svenskt resurscentrum i Second Life. Där skulle finnas manualer för hur man gör olika saker, personer att prata med och ställa frågor till.
Kul tänkte jag. Äntligen något svenskt och kanske kunde man få lite mer kunskap om vad man egentligen kan göra och ha Second Life till. Jag har besökt Second Life flera gånger, men eftersom jag helst inte sitter uppe på natten har jag inte mött så mycket folk. En stor del av Second Life's besökare befinner sig i en annan tidszon än jag. Jag loggade in, sökte på "Sweden" och blev teleporterad till detta resurscentrum omramat av en svensk granskog. Diverse skyltar hittade jag, men förstod inte riktigt vad jag skulle göra. En ensam person, informatör eller vad det skulle vara mötte jag. Vad kan man göra här? frågade jag. Vad vill du göra? fick jag som motfråga. Tja, inte vet jag. Något mer än att prata med andra tror jag. Ger det så mycket mer att befinna sig i en 3D-värld och se dem man chattar med bakom en avatars förklädnad? Men jag hittade faktiskt en person till senare, en managementkonsult, som jag hade en liten intressant biblioteksdiskussion med.

Men jag vill inte ge upp Second Life än. Det intresserar mig och lockar mig ändå. Det finns något där, som jag inte ännu kan klä i ord som drar.

Vad man skulle kunna göra i en undervisningssituation har jag hittat förslag på i en diskussion i nätverket Classroom 2.0:
Bygga en amfiteater, där en lärare kan visa en video; använda ett 3Drum för ett litet antal studenter att samtala över ett givet ämne; bygga upp Globe Theatre och spelare upp en av Shakespeare's dramer eller låt klassen skriva en egen och spela upp den på elisabethanskt maner; konstruera en förbränningsmotor och studera i närbild; bygga en rymdstation, solsystemet i 3D, Rom under Julius Ceasars tid. - Ja allt tycks vara möjligt. Men än så länge krävs det väl stora resurser och kunskaper av de lärare som ska göra detta. Men inom en rimlig framtid kanske allt detta finns som färdiga moduler i Second Life.
Ibland undrar jag - hur långt kan utvecklingen gå? Vad finns kvar att göra? En hissnande, men spännande tanke.
Hittade förresten en kurs om Second Life för bibliotekarier i Second Life - förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar