onsdag 14 januari 2009

Barnförbjudna bibliotek?

Kan kanske bli verklighet i USA enligt en artikel i The Boston Phoenix. Någon slags barnsäkerhetslag, Consumer Product Safety Improvement Act skulle kunna tillämpas på bibliotek.
Lagen träder i kraft den 10 februari och innebär att alla produkter för barn under 12 ska blytestas - böcker, spel, leksaker, sportutrustning,möbler, kläder, DVD - ja allt. Som man skriver i artikeln så har böcker alltid ansetts mer farliga att läsa än att äta.

Kommer att tänka på babypyjamasen i storlek 60, inköpt i USA som jag fick i present till ett av mina barn som var märkt: får ej komma i närheten av öppen eld. Eller kontraktet jag fick skriva på om att jag av fri vilja steg upp på löpbandet vid en sjukhusvistelse i New York. Det kunde ju hända att jag föll död ner eller fick en hjärtinfarkt.

En annan aspekt av barnsäkerhet som jag upplevde när jag besökte några amerikanska bibliotek var att vuxna inte fick vistas på barnavdelningen utan barn. Det kan man däremot förstå.

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag ska börja med att säga att jag gillar din blogg!

    USA är ju ett märkligt land på många sätt – väldigt liberalt, men samtidigt inte. Till skillnad från dig tycker jag att det låter ytterst problematiskt att inte tillåta ensamma vuxna på barnavdelningen. Visst förstår jag att de vill skydda barnen, men det måste finnas bättre sätt. Jag kan komma på en mängd anledningar till att en skulle vilja besöka barnavdelningen som vuxen. Förutom eget intresse – att du kanske helt enkelt tycker om att läsa barnböcker – kan du vara lärare, ha barn hemma, vänta barnbesök, studera barnlitteratur, vara nyfiken på vad som finns och så vidare. Hur löser de dessa vardagliga situationer?

    SvaraRadera
  2. Tack för responsen!
    Missförstå mig inte! Jag menar absolut inte att man inte ska tillåta ensamma vuxna på barnavdelningen. Jag menar bara att man kan förstå varför de tänker så. Med alla brott som begås mot barn etc.

    SvaraRadera
  3. Så bra, då är vi överens :-) Men även om jag också kan förstå varför de gör så rent logiskt, så kan jag ändå inte förstå hur "våra egna" kan begränsa informationsfriheten på det sättet.

    SvaraRadera
  4. Nej, ur den aspekten kan det vara svårt att förstå. Man har väl ofta säkerhetsföreskrifter man måste följa. Men man kan ju hoppas att de ser från person till person om det skulle vara något suspekt. Jag antar att vuxna får vara där om man vet om deras ärende.
    I alla fall kan vi vara glada över att det inte är något problem hos oss.

    SvaraRadera