tisdag 24 juli 2007

Tystnad

På TV-nyheterna häromkvällen talade man om behovet av tysta områden. Bl.a. Nynäshamns kommun ser över sin miljö ur bullersynpunkt. Under två år har ett projekt pågått för att undersöka tysta naturområden i kommunen. Tysta platser kan bli de nya heta turistmålen.

SJ har infört sk tysta tågvagnar. Själv bokar jag numera alltid en sådan på mina tjänsteresor. Även om detta med tystnad inte alltid respekteras.

Bibliotek har länge blivit förlöjligade, skrattade åt, för sitt hyschande och tystande. Kanske är det tid för revansch? Tysta rum på biblioteket? Kanske biblioteken kan bli riktigt trendiga!







2 kommentarer:

  1. Ja, det här är intressant! Jag tror att biblioteken gör rätt i att renodla det som de alltid varit bra på: erbjuda inspirerande frizoner.

    Men det ska erbjudas morötter, inte pekpinnar och förbud. Istället för att portförbjuda mobiler t.ex. i HELA biblioteket bör man inrätta tysta zoner. Då kan man skapa olika slags biblioteksmiljöer för användare med olika lärstilar.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte heller på hela biblioteket som en tyst, mobilfri zon. Däremot kan det finnas tysta zoner, kontemplativa rum eller rum för koncentration. Halmstad har ju elsanerade rum på biblioteket, så varför inte ett ljudsanerat rum? Gislaveds bibliotek, inrättar, om jag inte är felunderrättad, ett liknande tyst rum i sitt nya ombyggda bibliotek, dit man kan gå för att vila hjärnan från olika ljudintryck, sitta och läsa eller bara vara.

    SvaraRadera