lördag 17 januari 2009

Socialdemokraterna is now following you on Twitter!


Detta meddelandet fick jag igår - som jag förmodar att en del andra bibliotekstwittrare också fått.
Jag skriver på flera bloggar och har utan att tveka lagt upp konto på Facebook, Myspace, Twitter m.fl. Jag skriver inte om min familj, jag skriver inte om sådant jag inte vill att alla kan läsa. Jag lägger inte ut foton som skulle kunna vara komprometterande för någon. Jag tycker Twitter är både kul och användbart för omvärldsbevakning. Jag följer några jag känner, några som lagt upp konto i egenskap av bibliotekarie eller bibliotek, några gurus inom biblioteksvärlden som låter mig följa dem. Twitter är inte bara ett ställe där man får veta om någon tar en caffe latte, är på pendeln eller beklagar sig över vädret. Via Twitter kan man t.ex. få tips på evenemang på bibliotek, kort info om nya böcker, länkar.

Men när jag får meddelandet "socialdemokraterna is now following you on Twitter" känner jag ett stänk av obehag, får storebrorsvibbar. Inte just för att det är socialdemokraterna, utan för att en politisk organisation kan följa mig så. Nu tror jag inte att socialdemokraterna är särskilt intresserade av att följa just mig. Det är för att få ut sitt budskap direkt i min pc. Jag vet att man kan blocka dem och att vi är ändå "övervakade" eller "bevakade" via sökningar på Google och många andra sätt. Det är något man får vänja sig vid. Det hör till det samhälle vi lever i.
Politiker använder sig också av sociala media - varför inte? Bloggar, Myspace, Facebook och nu är det Twitter som är på tapeten.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte nog också att det kändes en smula egendomligt. Föredrar att följas av personer, inte organisationer!

    SvaraRadera