söndag 25 januari 2009

Nu är det mikrobloggandet som exploderar

Liksom användningen av Facebook ökade lavinartat för något år sen, verkar det nu som det är mikrobloggandets tur. Det är inte så krävande som en traditionell blogg, max 140 ord brukar det vara - ungefär som ett sms.
Jag registrerade mig på Twitter 2207, men hade inte så mycket nytta av det då tyckte jag. Nu får jag nya "followers" nästan varje dag och följer en hel del intressanta människor och bibliotek. Jag är inte så intresserad av vad de gör, men får en hel del bra omvärldsbevakningstips. Länkar, jag kan följa konferenser - inom ALA, t.ex. Men inte bara bibliotek. Via twittraren Greek Food hittade jag en härlig matblogg.

Bibliotek som inte anser sig ha tid att sköta en vanlig blogg, kanske skulle satsa på mikrobloggande typ Twitter eller det nya svenska mikrobloggverktyget Bloggy. Vad ska man mikroblogga om då? Man kan helt enkelt som många amerikanska bibliotek gör, skicka en länk om ett evenemang, eller senast inköpta bok. Det tar inte lång tid, "bara" en ny rutin att arbeta in.

Nyligen skrivet om mikrobloggande:
Bloggy ska ta mikrobloggen till folket.
Glöm långbloggen - en mening räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar