fredag 2 januari 2009

Bibliotek - en trygghetsmetafor?


Bläddrade i senaste numret av tidskriften Femina. Återigen läser jag om hur man kan inreda med böcker. "Böcker ska synas i heminredningen. Aldrig förr har det kommit så många spännande och annorlunda bokhyllor som nu", skriver man. Jag håller med. Här finns många snygga, häftiga och roliga bokhyllor. Till och med "skylthylla" hemma i vardagsrummet. Hyllan Oblique är faktiskt grymt snygg. Egentligen en tidskriftshylla av massiv ek som man lutar mot väggen, men som man kan fronta böcker med vackra omslag i.
Måste väl marknadsföra hemortens Swedese också. De gör en enkel hylla, libri, som enligt Femina gör supersuccé. Det finns också flera exempel på hyllor med mycket orelbundenheter, korta och långa hyllor om vartannat, stora och små, utstickande .... hyllor som ser ut som knallrosa legobitar. Men min favortitbild är nog ändå den där alla böckerna ligger på golvet i tre staplar, lite omlott. Häftigt, snyggt, men snarare ett konstverk eller installation. Jag inser svårigheterna när man vill ha en bok i mitten ...
Men varför nu detta intresse i bokhyllor och böcker när försäljningen av e-boksläsare slår rekord i USA, ljudböcker alltmer efterfrågade, tidningar och tidskrifter blir digitala? Det hör förmodligen samman med lågkonjukturen, vi kryper in i våra bon, cookooning blir en trend igen. Böcker och bibliotek står för det trygga, invanda, bestående (?), det som alltid funnits.




bilden uppladdad från
http://www.exterior-interior.co

1 kommentar:

  1. Jag tror verkligen också att det handlar om cocooning och mysighetsfaktor här. Men grejen verkar på nåt sätt vara att man ska ha biblioteket HEMMA, och alltså slippa bege sig iväg till den mer offentliga varianten.

    Det finns jättemånga bibliofiler som verkligen samlar på böcker, har jag upptäckt, inte minst via alla bokbloggar som finns. Hos många av dem står inte biblioteken så jättehögt i kurs, kanske därför att det exklusiva i att ÄGA böcker inte alls sammanfaller med bibliotekens idé.

    Min egen plan är att sakta men säkert göra mig av med så mycket böcker som möjligt, för att slippa ha dem hemma. Har man flyttat många gånger, så finns det en anledning. Man får passa på när man är ensam hemma...

    SvaraRadera