onsdag 29 oktober 2008

Hur skriver jag?

På IDG.se skriver Lars Danielsson i artikeln Språket avslöjar dig om James Pennebakers forskning om hur man genom att analysera användningen av ord kan dra slutsatser om olika personers ställning i organisationer. James Pennebaker är professor i psykologi vid University of Texas.

Utan djupare analys reflekterar jag över hur jag själv skriver. Vilka ord använder jag? Finns det vissa ord som är mer frekventa än andra? Vad avslöjar det jag skriver om mig?

1 kommentar:

  1. Detta lär nog stämma, i alla fall i min familj...:) Det understyker också att män och kvinnor faktiskt ÄR olika.

    "I många studier har det visat sig att till synes oviktiga ord som pronomen, vilka ofta kallas för skräpord av språkvetare, är viktiga. James Pennebaker har till exempel funnit att män använder fler artiklar, som en och den, medan kvinnor använder fler pronomen, som han, hon och de. Det kan vara ett tecken på att män oftare tänker konkreta tankar, medan kvinnor oftare ser saker från olika perspektiv."

    SvaraRadera