fredag 15 maj 2009

Webb 2.0 för bokbussfolk


Idag har jag varit i Värnamo och pratat webb 2.0 för bokbussfolk.
Miljön - Apladalens kaffestuga med alla broderade bonader hängande från taket gav lite distans till temat webb 2.0. Med teknik lånad från bussen och ett specialsytt duk av lakansväv gick det vägen även om det hakade upp sig när datorn inte riktigt orkade med att "skicka över" hela mediaplayer via kanonen.
Det är inte så lätt att berätta om webb 2.0 på en timme med en publik som man inte har en aning om. Det blev lite snabb bakgrund följt av exempel på tillämpningar. Försökte vinkla det åt bokbusshåll. Men bokbussbiblioteks användning av webb 2.0 skiljer väl sig inte särskilt från icke mobila bibliotek. Kanske skulle man kunna göra något roligt av turlistan med Google Maps som grund? Kanske man skulle kunna använda bloggen för att göra uppror mot nedläggningshot av bussar, föreslog någon.

Jag visade på goda exempel från vårt län. Nässjö bibliotek använder Facebook och Twitter på ett föredömligt sätt tycker jag. Ett exempel:

# Beställ vem-böckerna direkt: http://bit.ly/9tvgX10:26 AM May 14th from web

(Med en dynamisk länk till katalogen)

Kunde inte heller låta bli att framhålla Högsby biblioteks blogg. Jag visade också en liten film som Elin och Siska gjort till mig: Bakom kulisserna med Elin och Siska. Den finns endast på skiva (vad jag vet), men jag kanske laddar upp den med benäget tillstånd från vederbörande. I vilket fall resulterade det i att en bibliotekarie bad om adressen till tjejerna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar