söndag 15 mars 2009

Provocerande teser

En grupp amerikanska bibliotek publicerade våren 2006, Taiga Forum Provocative Statements, en bild av hur man såg bibliotekens utveckling inom de närmaste fem åren.
I slutet av februari uppdaterade man dessa teser som kan verka än mer provocerande.
Jag brukar säga att jag tror att det fysiska biblioteket kommer att vara ett komplement till det digitala inom tio år i stället för tvärtom. Här är man mycket mer provocerande och hävdar att inom fem år kommer biblioteken inte längre erbjuda personlig service på biblioteket och biblioteken kommer enbart fokusera på de elektroniska samlingarna.

1 kommentar:

  1. Ja man kan verkligen säga att det var provocerande teser som de kom med. Jag blir nästan lite nedstämd när jag läser dem. Jag håller med dig om att det fysiska biblioteket borde vara mer som ett komplement till det digitala biblioteket men man ska inte ta bort det fysiska bibliteket helt som de tror. Det finns mycket bra som görs på biblioteken!

    SvaraRadera